dimecres, 27 de juny del 2012

APRENEM FENT!

Tal i com mostren els estudis i com vaig dir anteriorment, com millor s'aprèn és fent, sent actiu en el procés d'aprenentatge. Un dia a classe vam fer una activitat que tractava de fer una dinàmica de grup. Havíem de dividir la classe en tres grups i representar possibles situacions que es puguin donar en una aula. Teníem 5 minuts per imaginar una situació d'una aula de primaria.

El primer grup de la classe va representar l'arribada a classe després de vacances.  Els alumnes entraven fent molt de soroll i cadascú tenia un rol establert. Van fer que hi hagués tot tipus de comportaments que es podrien trobar com a mestres  en una aula. Aquests comportaments són individuals i s'han de tenir en compte. S'ha de tenir present que una aula conté una gran varietat d'alumnes, i que cadascú d'ells és un món. És per això que el docent ha de potenciar i respondre a les possibles necessitats de cada nen o nena però a la vegada possibilitar la integració de cadascú d'aquests comportaments, habilitats i valors de tots ells com a grup classe per afavorir la igualtat, el respecte i la comprensió entre ells.

El segon grup va representar una classe d'educació física. El conflicte es va crear en el moment de fer l'elecció dels companys per a fer dos grups i poder jugar en dos equips. Dos nois eren els que tenien el poder d'escollir als companys que formarien part del seu equip. Fins aquí, he de dir que jo com a mestre intentaria fer jo els grups a sorts o mitjançant altres criteris per tal que no hi hagués cap tipus de conflicte ni discriminació.  Els hipotètics "alumnes de primària" escollien sempre als amics i als "millors" en aquell esport i deixaven sempre al mateix company l'últim i ningú el volia. Aquesta, malauradament, és una situació que es dona sovint a classe d'educació física i penso que és necessari que com a mestres actuem i no deixem que passi res per l'estil. Hem de prevenir i eliminar- en cas que es doni-qualsevol actitud racista i/o de marginació.

El meu grup, vam representar una classe formada per alumnes molt conflictius que no feien cas al professor i aquest acabava treien-los a tots de classe per a "solucionar" el problema. Aquesta situació la vam exagerar una mica , però realment, sobretot a la E.S.O, hi ha classes amb alumnes que es comporten tan malament que posen al professor dels nervis i aquest els fa fora de classe perquè no sap com actuar. És una dinàmica poc idònia , segons el meu punt de vista, per part del professor ja que no soluciona res fent-los fora. Però ,a la vegada, entenc que hi ha cops que és molt difícil controlar l'actitud dels alumnes i això pot fer que el mestre no sàpiga que fer i conseqüentment, actuï malament.

Aquesta classe activa  va fer que reflexionéssim sobre les possibles situacions en les que estarem immersos i sobre què podríem fer per a prevenir aquest tipus de situacions o solucionar-les. Va ser una bona manera de posar-nos en la pell dels futurs mestres que serem i imaginar-nos què podríem fer d'aquí uns anys per a acabar amb els conflictes. Vam aprendre, fent. 

Per acabar, vull compartir un acudit en relació amb les maneres d'aprendre :)




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada