Hi ha moltes
maneres d’aprendre però hi ha estudis que demostren quina és la millor manera
d’aprendre. Abans d’estar a la carrera
no m’havia plantejat mai com havia après fins ara, però des de que he fet Psicologia
i Planificació m’he adonat que moltes de les coses que he après, les he après
malament. Això ha estat mea
culpa però també en part del
mestre i de la seva metodologia per ensenyar. El que hem de fer és modificar
els esquemes de coneixement per tal de posseir coneixements certs.
L’altre dia a classe el Martí ens va plantejar
una activitat que tenia com a objectiu reflexionar sobre les maneres d’aprendre.
Primer ens va posar aquestes paraules a la pissarra digital:
LLEGIM
DIEM
ESCOLTEM I VEIEM
VEIEM
ESCOLTEM
DIEM I FEM
Després ens va
dir que les ordenéssim de millor a pitjor, que féssim una jerarquia, per
aprendre. És a dir quina d’aquestes
accions creiem que era la millor manera d’aprendre i quina la pitjor. Jo vaig fer
aquesta jerarquia on el 1 és el pitjor i el 6 el millor:
1-DIEM
2-LLEGIM
3-ESCOLTEM
4-VEIEM
5-ESCOLTEM I VEIEM
6-DIEM I FEM
Després de
comentar el resultat general de la classe en Martí ens va explicar que hi ha estudis que
demostren quina es la jerarquia d’aquestes maneres d’aprendre i aquest estudi
esta reflexat a l’anomenat “Con de l'aprenentatge”.
Aquest con va ser elaborat per Edgar Dale , un pedagog estatunidenc, a l'any 1969. Amb aquesta representació jeràrquica ens explica quins son els mètodes més efectius per aprendre i quin són els menys efectius. Com podem veure, la manera amb la qual s'aprèn més és "DIENT I FENT", o amb altres paraules, experimentant i de la manera que menys s'aprèn és "LLEGINT".
La majoria de la classe ens vam equivocar en l'ordre de les accions que ens proporcionen un millor aprenentatge, però quasi tots vam coincidir i encertar en què el millor mètode és "DIENT I FENT", experimentant ja que , com explica Edgar Dale, al fer alguna cosa i ser protagonistes dels actes estem totalment actius, la qual cosa garanteix un bon aprenentatge.
Tot i que desconeixia aquest con i el mètode que explica, jo sempre he pensat que fent ,s'aprèn. Sempre he pensat que la pràctica és més important que la teoria. Experimentar és bàsic per a conèixer el món, mitjançant els sentits coneixem la realitat més propera que ens envolta. Sense la pràctica, no aprendríem res! I per defensar encara més el que dic....
![]() |
Com aprendriem a anar en bicicleta sense anar-hi? |
Fas unes reflexions molt interessants sobre alguns temes tractats a classe (en falten), però trobo a faltar enllaços externs que complementin allò que tu penses i que ampliïn la informació aportada com, per exemple, sobre la distribució de les aules o com triar dels llibres de text.
ResponEliminaEndavant!